بهترین نکات تمرین گیتار در منزل
توصیه می شود که اِشکال تکنیکی خویش را جدا کرده و ابتدا روی آن کار کنید سختی های تکنیکی را به ساده ترین شکل خود در آورید به نحوی که تمرینش آسان باشد تا هم معنی دهد و هم نتیجه . پیانیست مشهوری در جایی گفته بود که تمام اشکال تکنیکی یک نوازنده شامل مشکلات تکنیکی یک انگشت است . فقط به نواختن پاساژی مشکل فکر نکنید به فلسفه سختی آن پاساژنیز فکر کنید که چرا این طور است ; با این کار ,مشکل را به ساده ترین شکل خود حل خواهید کرد . (آلفرد کورتو ) به نظر شما کدام گیتار برای شروع نوازندگی بهتر است؟
جهت مشاهده آموزش رایگان گیتار کلاسیک صفر تا صد و آموزش اینترنتی گیتار کلیک کنید. سرعت اجرای تمرین ها ربطی به پیشرفت ندارد; موسیقی مسابقه نیست که کسی اول به خط پایان رسیده و پیروز شود کار کردن به روی سرعت فقط پرکردن فاصله زمانی بین نت ها محسوب می شود و نه بیشتر و کیفیت نوازندگی نوت ها را ارتقا نخواهد داد . اگر میخواهید به عمق تفکر یک آهنگساز پی ببرید آثار کُند و متفکرانه او را کار کنید .به شخصه معتقدم که موسیقی باید قبل از هر چیز در قلب اثر کند با هوچی گری و شلوغ کردن نمی توان به روح رسوخ کرد. (کارل فیلیپ امانویل باخ)
همیشه تمرین را به خاطر اجرای صحنه انجام دهید . هیچ وقت تمرین های خود را به خاطر (ناکجاآباد) انجام ندهید خود را درگیر تکرار، ایست، تصحیح اشتباه فقط برای یک بار و امثال هم نکنید. پیشرفت جامع و همه جانبه در تکنیک پله به پله انجام میشود, با یک نت ساده شروع کنید، آرپژها خطوط اتحاد و آکورد ها را ساده بردارید. خواهید دید که بعد از چند روز (هفته) می توانید همان تمرین ها را از جنس سخت تر اختیار کرده و به همان روش قبلی به راحتی تمرین کنید .
تکنیک قلمروی وسیع است، آن قدر گسترده است که تا ابد میتوان آن را شخم زد دانه کاشت و برداشت کرد اما اگر این کار بی محابا انجام شود تمام سرزمین خشک و بی حاصل شده و چیزی جز ناامیدی بر جا نمی ماند(فیلیپ مونه)
نحوه تمرین گیتار
سعی کنید در اوایل تمرین یک قطعه اجرای نهایی آن را پیش خود مجسم کنید واقعیت این است که هر گونه تزریق مکانیکی احساس و اکسپرسیون به قطعه بدون حس موسیقایی به واقع سخت است انرژی و وقت زیادی از نوازنده میگیرد اما برای بیان ، ابتدا باید تکنیک را به شکوفایی رساند بدیهی است تفسیر و اکسپرسیو ن به هیچ وجه اموری سطح این بوده و رنگ و جلای ظاهری ندارند بلکه از اجزای جدایی ناپذیر موسیقی و حس موسیقایی واقعی به شمار می روند .
به هرحال ، آماده سازی مناسب یک قطعه از لحاظ بیانی و تاثیر خوب بر شنونده در مجموع کار شاق و طاقت فرسای بدون فکر نیست، این امر از همان اولین لحظات شروع تمرین ها باید به طور کامل مدنظر نوازنده قرار گیرد .
پیش از اجرا ، پارتیتور قطعه را مطالعه کنید . در غیر اینصورت انگشتانتان وظیفه تفسیر قطعه را به عهده خواهند گرفت اول باید تصمیم هنری بگیرید بعد کار را شروع کنید، (بری داگلاس)
دقت کنید که هیچ گاه انگشتان خود را به غیر از گیتار با وسیله دیگری تمرین ندهید چه این کار اتلاف وقت است. آنچه را میآموزید که تمرین میکنید، ژیمناستیک انگشتان هیچ تأثیری بر فراگیری تکنیکی شما نخواهد داشت.
زمانی که میخواهید با نوانس فورته یا پیانو یا کرشندو یا پونتیچلو یا تاستو و غیره قطعه را اجرا و تفسیر کنید دقت نمایید که اندکی اغراق در اجرای این تکنیک ها لازم و مفید است این کار درست شبیه کار بازیگر تئاتر یا سینمایی است که بخواهد روی بینندگان خود تاثیر بگذارد اما همیشه، آن چیزی را که تصور انجامش را داشتهاید به طور کامل به جمعیت منتقل نمیشود زیرا نیمی از اعمال در ذهن انجام میگیرد.
از سوی دیگر سعی نکنید نوازندگی یک گیتاریست دیگر را تقلید کنید چون حس موسیقایی به پایین ترین سطح خود میرسد. بسیاری از گیتاریست ها ، طبق عادت رایج همواره به اجرای ضبط های گیتاریست های معروف گوش میکنند سپس اساس صدادهی خویش را منطبق با چیزی که می شنوند قرار می دهند.
خطر این کار از یک سو این است که معلوم نیست تمام تکنیک شنیده شده جذب ذهن شده باشد یا به طور کامل شنیده شده باشد، از سوی دیگر این نقصان شنیداری تاثیر مستقیم بر نوازندگی گذاشته و گیتاریست همواره سعی میکند با حرکت های آکروباتیک توجه شنونده را جلب کند و یا با تقلید از صدا یا حرکت های نوازندهای مشهور برای خود ارزشی مهیا کند.
بهترین راه تمرین گیتار
پس بهترین راهِ تمرین و شروع یک قطعه آن است که اجرای نوازنده خاصی را از آن قطعه نشنویم تا ببینیم چه پیش می آید! سپس بعد از صرف وقت طولانی و تمرین های مستمر و حفظ کردن قطعه، این کار ضرری ندارد و در نتیجه، اشتباهات تکنیکی شما و نوازنده مورد بحث مخلوط نمی شود. اگر با یک یا دوبار خواندن قطعه، هدف آن قطعه را نتوانستید درک کنید بهتر است آن را با صدای بلند سلفژ کنید تا توجه شنوایی شما با این روش به جمله های قطعه جلب شود هیچگاه سعی نکنید اجرای نوازندهای را تقلید کنید، هر چه این نوازنده مشهور تر باشد ضررش بیشتر است .
با تفکرات موسیقایی خود رو راست و رک باشید ، یک قطعه را همانطور که احساس میکنید بنوازید اما این اجرا باید مطابق سنت دوره زمانی آن قطعه نیز باشد . (ایولین راشاول- نوازنده ابوا) برگرفته از کتاب تکنیک گیتار هکتور کواین ترجمه استاد کیوان میرهادی
جهت کسب اطلاعات بیشتردر خصوص نکاتی در باب تمرین روزانه با گیتار آواز تماس بگیرید.